Název: Andělé začínají slibně, ale končí jako opereta

Autor: JOSEF VLČEK

Médium: Mladá fronta DNES        Strana: 7

Rubrika: Kultura

Datum vydání: 12.6.2006

----------------------------------------

LUKÁŠ HURNÍK

The Angels

Národní divadlo Praha. Režie Gabriela Haukvicová, libreto Petr Čenský. Hrají Michal Klamo, Barbora Perná, Lívia Vénosová, Daniel Hůlka a další.

 

            Po tři čtvrtiny opery Lukáše Hurníka The Angels má člověk pocit, že se ocitl v zázračném hudebním světě. Jenže pak se to všechno sesype a z nápady překypujícího díla vzdáleně připomínajícího film Sestra v akci se stane prvorepubliková opereta, něco jako Pytlákova schovanka.

            Ať už takové vyvrcholení bylo či nebylo cílem autorů, stál jiskřivý Hurníkův operní debut za zhlédnutí. Anděl, který v pekle poznal nový druh hudby a chce ji využít pro chválu Boží, čemuž se konzervativní nebe zpočátku brání a pak chce naopak využít ve svůj prospěch, to je nosný námět, v němž je obsaženo poselství, jež je třeba stále opakovat. Totiž že dobrá hudba je jen jedna a na jejím druhu přitom nezáleží.

            V libretu Petra Čenského je několik míst, kde je tato pravda sdělována s dostatečnou vážností, ale nejvíc je v něm prostoru pro humor a ironii, čehož si skladatel i herci s gustem užívají. Scéna, kdy andělé v nebi nacvičují Dvořákovu píseň a všichni se těší, že se na ně večer přijde podívat sám Mistr, je dokonce až v kategorii černého humoru. Samozřejmě, že popové a rockové prvky jsou hodně při zdi a postrádají výrazný rytmus. Proto místy použitý hip hop vypadá spíš jako recitace Jiřiny Švorcové. Ale to je přesně ta míra, na které se shodne nebesky nudná klasika s pekelně pokleslým popem.

            Opera, která se dotýká prostředí populární hudby, by si určitě zasloužila velkolepější výpravu, ale mnohé nahradilo vyrovnané obsazení v čele s Michalem Klamem v roli Anděla Asbeela a s přesvědčivě temným Danielem Hůlkou jako Arciďáblem Asmodeem.

            Obdiv a nejvyšší respekt však jde tentokrát za Dětskou operou Praha, která v rolích andílků a čertíků podala nezapomenutelný výkon. Nezbývá než věřit, že nezůstane jen u pěti představení v rámci Projektu Bouda.

 

***

 

MUZIKÁL - RECENZE

 

Josef Vlček

hudební publicista

Zpěv                                        80 %

Umělecký dojem                    90 %

Celkový

dojem                                     80 %

 

 

      

HN.IHNED.CZ  7. 6. 2006  00:00

THE ANGELS V BOUDĚ

Hurník dobře napodobuje muzikálovou rutinu a má vtip

Praha, 7. 6. 2006

Hurník dobře napodobuje muzikálovou rutinu a má vtip

/Od našeho spolupracovníka/

Opera, nebo muzikál? Nedávno premiérovaný Bernsteinův Candide ve Státní opeře dává odpověď: opera. The Angels Lukáše Hurníka, uvádění ještě dnes a zítra na letní scéně Národního divadla v takzvané Boudě, dali při premiéře v rámci Pražského jara odpověď opačnou: muzikál.
Pohádková moralita s Michalem Klamo, Danielem Hůlkou a dalšími muzikálovými i operními pěvci je zručně zkomponovaná zábavná hudební show, jednoduše a přehledně isncenovaná, trochu naivní a s poněkud těžkopádným libretem Petra Čenského.
Příběh i hudba těží ze střetu dvou nesmiřitelných hudebních světů, ze střetu původních a nových hodnot, světa starých a mladých, z protikladu poctivé opravdovosti a bezstarostné nezávaznosti. Je to, pravda, trochu černobílé a ideově nedotažené. První pól, ono klasické, patřící k nebi, je v muzikálu spojeno s upjatostí a neupřímnou přetvářkou. Tedy lehce zesměšněno. Pól druhý, ztělesněný peklem a světem teenagerů, je pojat jako pokrok.
Vyznění díla stojí na pokusu oba póly smířit, každému z nich nechat typický prostor a požadovat toleranci. Muzikál zároveň apeluje na to, aby život nezůstal bez lásky, bez svobody a bez hudby, protože by pak za nic nestál.
Hurníkova hudba napodobuje muzikálovou rutinu velmi dobře a v místech, kde se uchyluje k symfoničtější hloubce nebo k perzifláži, může potěšit invencí a vtipem. Malým dětem tento "kus" pohádku nenahradí, ale větší a dospívající by muzikál mohl oslovit. Bylo by ovšem škoda, kdyby jim utkvělo v paměti, že jediné správné je "trsat", a naopak že ono staré, tedy to, jak se zpívá v nebi k oslavě Hospodinově, už je k ničemu. Smíření a respekt musí proudit oběma směry.

 

Autor/ři

Petr Veber

 

 

 

 

The Angels: Peklo i nebe stejně bezzubé

Zvětšit obrázek

Z muzikálové opery The Angels
foto: Hana Smejkalová

 

Bouda, v níž opět končí sezónu pražské Národní divadlo, hostí poprvé všechny soubory. Opera si pro otevření Boudy na Den dětí zvolila operní muzikál či muzikálovou operu Lukáše Hurníka a Petra Čenského The Angels. Vypráví o vzpurném andělu Asbeelovi, jehož nudí muzika, jaká se hraje v nebi, a po vyškolení v pekle (kde se zamiluje do sličné ďáblice Lilith) se pokusí o revizi andělských chvalozpěvů.

8.6. 2006 10:30

Když anděl neuspěje, založí na zemi populární skupinu The Angels, o kterou svede nakonec boj peklo s nebem. Vše ukončí Bůh prohlášením, že nebe i peklo má své místo, takže ďáblové se vrátí do pekla a andělé podle rozkazu Nejvyššího musí "ochraňovat hudbu a lásku po celém světě."

Chci věřit, že oba autoři to mysleli s diváky upřímně, ale výsledek jim dost krutě nevyšel. Na vině je především silně amatérský text, v němž se rýmuje po vzoru "lásku neskrývej, do očí pravdě se podívej" a pějí se obrazy jako "láska je polární zář utkaná ze zlatých nití" ve stylu popu let dávno minulých. Jestliže se autoři v programu zaštiťují větou, že "někteří lidé v The Angels možná nebudou vidět víc než skrumáž různých hudebních stylů a žánrů a uměleckých postupů postrádajících smysl", pak lze toto hodnocení považovat za dosti výstižné.

Hudební skrumáž prozáří občas citace klasika, ale když zazní Dvořákova melodie "Bože, Bože, píseň novou", je to pro slabé dílo už příliš silná konkurence. Pravda ale je, že ve druhé polovině se The Angels hudebně o něco vylepší a zazní v nich i pár podařených hitů. Jako celek ale toto zmatené dílko stěží obstojí u diváků malých, natož pak velkých.

Moc mu nepomohla ani jevištní podoba, v níž postavy škrobeně recitují mluvené texty, případně naučeně diskotékově juchají. Dobře zpívající děti z Dětské opery Praha nepůsobí o mnoho přirozeněji než infantilně stylizovaní dospělí, kteří si buď hrají na pubertu ("Puberta je těžkej věk!") anebo na Draculu (Daniela Hůlka v roli arciďábla Asmodea), případně velkooperně trpí (ďáblice Lilith Lívie Vénosové).

The Angels jsou nepovedený pokus, který stál Národní divadlo, Dětskou operu i Český rozhlas, který pořídil nahrávku, určitě dost peněz a účinkující zbytečné úsilí. Obojí mohlo být vynaloženo lépe. Pokud se chcete přesvědčit osobně, máte ve čtvrtek večer poslední možnost zhlédnout The Angels v Boudě na piazzetě u Národního divadla.

Lukáš Hurník - Petr Čenský: The Angels Dirigent Jan Kučera, režie Gabriela Haukvicová, scéna a kostýmy Renáta Weidlichová, pohybová spolupráce Natalie Krištůfková, Petr Veleta, sbormistr Zuzana Marková. Světová premiéra 1. 6. 2006. 

Radmila Hrdinová, Právo